Pages

Tuesday, March 08, 2011

Selamat Hari Wanita Sedunia...

Assalamualaikum WBT dan Selamat Petang.

Tepat jam 7.02 pagi tadi kecoh kat radio tentang hari wanita,2 3 kali kak engku duk sebut tentang Hari Wanita.Masa tu barulah saya perasan bahawa hari ini ialah hari istimewa untuk insan yang menghayun buaian itu.

Kenapa sangat lupa ya?? Padahal saya selalu alert tentang tarikh2 keramat ni terutamanya tarikh hari lahir.Mungkin kerana kesibukan tugas membuatkan saya sangat tidak punya masa untuk memikirkan benda2 remeh macam tu.

Namun tak mengapa saya masih ingat.i am innocent okay..!

Selamat hari wanita ditujukan khas untuk insan terpenting dalam hidup saya,Puan Noreha Awang.Tanpa dia siapalah saya.Saya menyanjungi beliau kerana pengorbanan dan kasih sayang yang tak berbelah bahagi yang beliau berikan pada saya.Saya mengasihi dia kerana agungnya kasihnya pada kami.Saya merindui beliau kerana saya adalah sebahagian drpd beliau.Saya kangan air tangan beliau kerna ada renjisan keramat kasih sayang dalam ramuannya.Saya hanya mahukan yang terbaik untuk beliau untuk kehidupan dunia dan akhirat beliau.Saya Sayang MyBundaa...

Seterusnya selamat hari wanita untuk semua ibu angkat saya di seluruh Malaysia.Terima Kasih diatas jasa dan pengorbanan kalian pada saya.

Kepada semua teman wanita saya (bunyi macam pelik jerkkk).Pembetulan, kepada semua sahabat2 saya yang bergelar wanita Selamat Hari Wanita,hargailah anugerah yang Allah kurniakan buat kita dengan jalan yang diredhaiNya.

Maruah anda terletak pada kehormatan anda,jika anda pandai memeliharanya nescaya rahmat Allah melimpah ruah.Sehingga ada diriwayatkan "Masukilah mana2 pintu syurga bagi wanita yang beramal soleh ,mentaati suaminya dan menjaga kehormatannya".


Rupanya insan yang menghayun buaian ini sebenarnya mampu menggegar dunia,cuba fikir dalam batas rasionaliti seorang insan,betapa pentingnya wanita dalam hidup kita.Antara kesinambungan sebuah kelahiran ummat manusia bermulanya dari seorang wanita.

Dalam segenap sudut wanitalah pendorong dan pencetus semangat terbaik.Lembut, penuh istiqomah dan sangat utuh dengan kasih sayang,keramatnya kasih sayang yang dimiliki oleh seorang wanita sehingga syurga terletak dibawah tapak kaki ibu,bukan dibawah tapak kaki ayah.!

Saya berbicara begini bukan kerna saya seorang wanita,nanti tiba Hari Lelaki sedunia nanti saya titipkan kata2 terindah untuk golongan ini pula.

Saya sering mahu berjuang untuk kaum saya,sebab saya rasa pengorbanan seorang wanita sangat besar,semuanya dek kerana kasih sayang.

Kasih sayang boleh menjadi pencetus segalanya,kadang2 membuatkan kita begitu dangkal dalam menilai antara nafsu dan cinta.Kadang-kadang ia kelihatan sangat terpesona antara nilai kasih dan pengorbanan.

Saya lebih suka mengupas tentang nilai kasih dan pengorbanan.Yang berharga itu nilai yang ada pada seni perkasihan.Jadi tidak hairanlah jika seorang wanita yang bergelar ibu sanggup berulang dari Putrajaya ke Rawang,bangun jam 4 pagi menyediakan makanan untuk suami dan anak2 tersayang dan pulang hanya menjelang 8 malam,dalam keadaan diri yang sangat letih dan tidak bermaya malah sanggup lagi menyelesaikan urusan rumahtangga sehingga selesai barulah kembali beradu.

Itu semua pengorbanan,sepatutnya bukan menjadi tanggungjawab seorang isteri untuk mencari nafkah,bersusah payah keluar gelap dan balik gelap.Namun,ini semua melibatkan pengorbanan,tanda kasih yang tak berbelah bagi untuk suami tercinta demi meringankan beban suami.Padahal letih dan penat Tuhan Maha Tahu..

Mungkin teman saya ini boleh memilih untuk tidak berkerja dan hanya menguruskan keluarga dirumah.Namun desakan hidup dan demi cinta menyebabkan dia memilih untuk berkorban.

Tapi,saya sendiri pun lebih suka berkerja sebenarnya agar hidup kita lebih bermatlamat dan berkembang maju.

Itulah sebahagian pengalaman yang boleh saya kongsikan.Sebenarnya banyak lagi,tapi cukuplah dulu setakat ini.Akhir sekali hargailah Wanita yang ada di sekeliling anda,tanpa mereka siapalah anda.Mereka insan yang lemah hargailah mereka dengan kasih sayang..

Saya sangat suka dengan kenalan saya ini,apabila kami mencuba resepi baru sama ada kek,triffle,coctail atau apa saja menu yang baru kami eksperimenkan,apabila beliau menyuapkan makanan tadi pada suapan pertama beliau, mesti kata2 ini akan keluar "Mesti anak-anak saya suka,nanti balik saya nak buatkan lah untuk dorang"

Sungguh,saya akui nilai kasihmu ibu.Dalam apa keadaan sekalipun anak diutamakan..!

No comments:

Post a Comment