Pages

Friday, March 25, 2011

Rindu yang tak tertanggung...

Assalamualaikum WBT...

Jarang saya menulis tentang dia,padahal hakikatnya saya sangat rindukan dia sebagai peneman hidup saya dikala suka dan senang.Saya sangat rindukan celoteh dan senda guraunya yang sering saya tonton setiap kali saya bersamanya.

Sebolehnya saya tidak mahu berpisah dengannya dan tidak mahu mensia-siakan cuti saya tanpa melihat gelagat ,telatah dan aksi2 comel beliau dihadapan mata saya.

Kadang2 saya perasan,my abah ralit memandang saya yang tidak akan melepaskan walau sedikit pandangan saya daripada melihat apa sahaja yang my mia harleena buat.Mungkin abah pun berkata2 "Tulusnya hati seorang kakak" (huhh perasanla tulip ni..)

Saya tidak mahu melepaskan peluang keemasan ini.Melihat dia makan,tidur,menonton tv dan bermain.Sungguh saya gembira dan sangat menyukai perasaan ini.

Masih saya ingat akan satu phrase yang membuatkan saya terkejut.Pada waktu petang,biasanya saya akan melipat kain di atas sofa sambil "dibantu" oleh my mia..namun tengah ralit melipat kain tiba-tiba my mia terkejut dengan bunyi tawa riang di sebelah rumah kami,lalu dia bangun dan mengintai disebalik grill rumah kami.Kelihatannya beberapa orang kanak-kanak dalam lingkungan 7 dan 8 tahun sedang leka bermain.Saya pasti ini bisa mengundang rasa ingin keluar dalam diri my mia.Lantas kedengaranlah ayat ini,"Kakak,adik nak bbaik (tatabahasa melayu standard ~ berbaik)." oh,pandai sungguh kamu menyusun kata-kata ya.Apa yang dia maksudkan ialah nak berkawan atau join sama bermain dan saya sangat mengerti itu adalah permintaannya agar saya membuka pintu sekaligus sebagai keizinan rasmi untuk dia keluar bermain bersama.

Kadang-kadang yang selalu saya ingat,

Dia turut "membantu" saya ketika menjemur kain dan membasmi kuman didapur basah kami sehingga saya tidak tergamak untuk memberitahunya bahawa saya tidak perlukan bantuannya.

Melihat dia begitu beria-ia membantu,membuatkan saya rasa serba salah untuk menolak bantuan tulusnya.

Saya akui dialah pembantu saya yang paling baik,bila minta diambil bakul kat ruang tamu sampai sudah kita tunggu.Bila keluar kat living room rupanya kawan tu tengah khusyuk menonton nonochan.Oh sungguh saya bertambah sayang padanya..!

Kelihatannya saya sungguh obsesi pada pemilik nama Nur Damya Harleena ini.

Hari ini ketika saya berkesempatan mahu menelefon dan mendengar bebelannya,saya tidak berupaya berbuat demikian kerana my mobile tertinggal di rumah.

Rindu yang tak tertanggung ni harus segera dileraikan kerana saya hanya mahu mendengar bibir mungil itu menutur perkataan keramat ini sahaja.

KAKAK..

Sungguh kerap,dalam intonasi yang sederhana dan cukup jelas.

Hati mana yang tak berbunga riang,jiwa mana yang tak dilanda gelora.Saya cukup bahagia melalui saat indah itu.

Kakak nak susu...

Kakak nak ikut..

Kakakkkkkkkkkkkkkkkkk...

Semuanya kakak...

Nur Damyaa Harleena Semoga kamu menjadi anak solehah, penyejuk mata yang akan membahagiakan mak dan abah dunia akhirat.

No comments:

Post a Comment