Pages

Saturday, March 05, 2011

Erti Rindu

Segugus Rindu..

Saya sering dibuai emosi rindu kepada teman-teman lama,tak kiralah sahabat yang paling baik atau kawan yang sekadar kenalan.Segugus rindu itu cuba saya leraikan dengan menelefon,adakalanya sms,chatting untuk bertanya khabar.Dalam kategori shbt perempuanlah..

Sepatutnya saya harus sedar,masa telah berubah.Sahabat2 sy sudah tidak punya masa untuk terus bersentimental mengingat dan mengulang semula nostalgia yang pernah kami kecapi bersama kerana mereka semua telah berkeluarga dan punya tanggungjawab yang lebih besar untuk diuruskan.

Mujurlah saya masih punya dua orang sahabat baik yang paling rapat dengan saya..Independent jugakk.. my rara and my zaza,tenQ Allah kerna antara kami dijadikan sahabat..

Dalam kotak ni,ada segugus rindu yang belum terlerai..

Apa yang dapat saya pelajarilah kan,Rindu tu seakan sama dengan Ikhlas.Abstrak,sukar dicapai dan dinilai dengan mata kasar.Kalau cantik penilaiannya agak subjektif.Lain pulak dengan rindu.

Rindu bukan benda maujud yang dapat dilihat dengan mata kasar,rindu adalah satu perasaan yang didorong oleh rasa sayang seseorang kepada seseorang.Zahirnya akan terlihat pada kemurungan wajah,berkecamuk dan klimaksnya ialah deraian air mata.Itu dah dikira tahap yang tak boleh nak tahanlah kan..

Manakala ikhlas pula ialah rasa keterikatan kita pada apa sahaja yang kita lakukan adalah semata2 kerana Allah tanpa mengharap apa2 balasan daripada makhluk.Ini hanyalah penjelasan secara umum.

Antara mekanisme terbaik dalam mencari penawar sekuntum rindu ialah dengan cepat2 men"trace" orang yang kita rindu walau dengan apa cara sekalipun.Percayalah jika dengan tiba2 anda mendahului leraian perasaan rindu anda hanya sekadar mesej "Salam",saya pasti orang yang anda jejaki tadi akan ditimpa perasaan yang sangat terharu dan sebak.Yalah..ingat juga kita kat dia..huhuhu..

Pernah dengar ungkapan "Rindu yang tak berbelah bagi", digambarkan seolah2 rindu tahap gaban atau rindu giler (sy nk marah sbnrnya kalau ada perkataan giler2 ni,tp xpelah kan contoh!).Seorang yang profesional sekalipun tidak mampu menguruskan kerja dengan baik akibat daripada desakan rindu.

Rindu ini sebenarnya satu fitrah.Sebagaimana fitrah kasih dan sayang.Jadi,tidak salah sebenarnya untuk terus merindu.Jangan cuba disangkal fitrah itu..!

Akhir sekali,saya sudah penat melerai rindu pada myblog.Cukuplah setakat ni dulu..."Kenang daku dalam doamu"~ ayat paling femes ms skulah menengah..cea..cea..

No comments:

Post a Comment