Pages

Friday, March 25, 2011

Nilai Nyawa PemberianNya..

Assalamualaikum WBT...

Saya tidak tahu bagaimana harus saya mulakan,namun saya rasa dikalangan anda sudah sedia mengetahui dan menonton video tindakan berani seorang remaja perempuan yang bertindak nekad untuk membunuh diri di KB Mall,Kota Bharu semalam.

Mengikut apa yang saya baca punca dan faktor remaja berkenaan bertindak sedemikian adalah berpunca daripada masalah cinta dan keluarga.Wallahua'lam hanya dia dan Allah sahaja yang mengetahui.

Saya minta maaf ya..! saya tak berminat langsung nak share video dalam durasi 3 minit itu dalam ruang ini.

Namun Alhamdulillah,saya sangat2 bersyukur dengan tindakan pantas pihak bomba yang meletakkan tilam dibawah bangunan sekaligus menyelamatkan remaja itu tadi.

Sesungguhnya saya rasa amat malu kerana kejadian itu berlaku di negeri kelahiran saya! Benar2 segan saat teman2 sekerja sibuk berbicara tentang ini ketika waktu rehat di kantin tadi,rasa macam tak tahu nak letak muka kat mana.

Ketika berkesempatan menonton adengan menyayat hati ini sekali lagi pada tengahari tadi,saya tidak tahu mengapa cepat benar saya merasa sebak,air mata memang tidak dapat di bendung lagi.Saya pun seakan kurang mengerti mengapa keadaan sebegini yang harus saya depani.

Mungkin alasan ini yang merestui rembesan air mata saya tadi.

1) Subhanallah...malunya mak ayah dia,tergamak mahu "menidakkan" kewujudan dia di alam ini.

2) Besar sangatkah masalah yang dialami?? Sehingga tiada langsung jalan penyelesaian.Setiap penyakit ada ubatnya,setiap kekusutan ada cara untuk merungkainya.Cubalah berfikir dalam batas rasionaliti seorang manusia yang punya akal fikiran.

3) Tindakan sengaja membunuh diri boleh membawa kepada terkeluarnya iman,ini yang benar2 kita takut.Seseorang yang sengaja mahu mencabut nyawanya sendiri akan terjerumus kepada murtad.Seriauu...kenapa perlu ditolak nikmat nyawa yang diberikan Allah.Banyak sangatkah amalan sehingga sanggup mempercepatkan tarikh kematian diri.

Dari satu sudut anda mungkin menganggap saya seorang yang agak sinikal.

Mengertilah,dengan kejadian ini membuatkan saya lebih banyak berfikir.Sering saya ingatkan pada "insan" yang datang mengadu kepada saya tentang masalah yang dialami,bahawa "Allah tidak akan jadikan sesuatu itu sia-sia,beruntunglah bagi mereka yang suka berfikir" dan saya juga begitu senang untuk berkongsi skrip cerita indonesia ini " Allah tidak pernah tidur..!!".

Baik buruk perkara yang mendatangi kita,yang dialami oleh orang sekeliling kita sebenarnya adalah "teguran" dan peringatan pada kita agar tidak terus leka.Barangkali "peringatan itu" dihadirkan sebagai tanda ingatan kepada sekelian makhluk di alam ini agar menghargai setiap hembusan nafas dan keupayaan untuk terus hidup yang Allah berikan.

Saya kurang mengerti,tetapi saya sering saja mahu berfikir dari sudut itu.Pada nilaian anda apa pula???

4) Mungkin soalan saya ini agak bisa membawa anda kepada ekspresi atau pelahiran maksud yang mahu sangat saya sampaikan.Barangkali juga konsolnya agak pelik sedikit.Tidak mengapalah,tapi saya mahu juga melontarkan soalan ini sebagai peringatan untuk diri saya dan insyaAllah untuk anda juga..

Setelah anda terpijak seekor semut dan semut itu mati, (mungkin kita x perasan kot.!) mampukah kita menghidupkan semula semut itu tadi???

Demikianlah juga bila seseorang yang kita sayang pergi,berupayakah kita memberi nyawa kita dan berkongsi bernafas untuk terus hidup bersama selama-lamanya??

Ini mungkin agak kritikal sedikit,sering saya titipkan untuk anak didik saya.Kalau nak minta panjang umur,murah rezeki dan jadi orang pandai mintak dengan siapa?? dengan jiran sebelah ke,dengan mak ke dengan cikgu awak???

Hahhh sudah pastinya dengan Allah..!!

Dialah berkuasa keatas seluruh alam ini,semuanya dibawah bidang kuasanya.Mengadulah,mintalah dan merayulah pada dia.Dulu,saya sering dengar hidup ini suatu percaturan,sebenarnya hidup ini suatu perjuangan.Untuk berjuang kita harus bekalkan senjata,tenaga dan doa dan jangan tunduk dengan bisikan Syaitan.

Duhai remaja,kembalilah ke pangkal jalan.Usah terus hanyut dengan sandiwara dunia.Jangan sekali2 noktahkan perjalanan hidupmu dengan tanganmu sendiri kelak nanti kamu akan tergolong dalam golongan yang tersangat rugi.

Semoga peristiwa ini menjadi pengajaran untuk kita semua.

~Penulis...~

2 comments:

  1. fikir dulu sebelum bertindak... jangan biarkan usia yang diberikan disia2kan begitu saja...

    ReplyDelete
  2. Benar tu..setiap yg brlaku pasti ada sebabnya.

    ReplyDelete