Pages

Wednesday, March 23, 2011

Elak cerita peribadi..

Assalamualaikum WBT...

Seringkali saya teringat akan prinsip seorang blogger ini. Mengenali beliau melalui ruangan gadjet yang pernah saya baca dalam sebuah akhbar kompak cukup membuatkan saya terpegun.

Saya sangat bersetuju dengan prinsip yang dipegangnya.Melalui hidup sebagai seorang blogger yang sangat aktif menulis beliau seboleh2nya tidak mahu menceritakan kisah peribadinya dalam blog.Beliau berusaha untuk elak daripada mendedahkannya.

Sebenarnya itulah juga prinsip hidup saya,tapi saya merasakan prinsip itu sedikit sebanyak telah tergadai dek kerana keasyikan saya menulis.Kata blogger ni,beliau akan draf dulu apa sahaja perkara yang hendak dijadikan N3,Ohh! saya rasa saya tidak punya ruang dan masa untuk draf,baca dan edit semula apa yang mahu disampaikan.Semua yang saya tulis adalah ikhlas dari lubuk hati saya.

Pada hemat saya lah kan,cerita peribadi terbahagi kepada dua iaitu peribadi dan terlampau peribadi.

Cerita Peribadi

Eh,macam karangan STPM pulak.Ok takpa lah saya nak cerita ni peribadi adalah sebahagian rutin dalam perjalanan hidup kita yang melatari disebalik jalan cerita dalam subjek yang ingin disampaikan.Contohnya jika saya nak sampaikan cerita mengenai kuasa sentuhan,sedikit sebanyak saya harus mengaitkan apa yang terjadi dalam hidup saya.Semuanya merangkumi apa yang saya lewati.

Demikianlah juga mengenai nilai kasih sayang dan pengorbanan malah berbagai2 N3 lagi yang saya tulis,sebahagiannya adalah pelengkap hidup saya yang diterjemahkan di ruang ini.

Sekian banyak contoh,saya terpaksa juga mengenengahkan pahit manis yang saya lalui.Tiada lain yang saya harapkan semoga kalian merestui niat murni saya ini,walau sedikit sebanyak timbul juga keralatan di sanubari ini namun untuk bertindak sebagai da'ie atau mursyid (penyampai) semuanya harus disampaikan dengan telus dan tulus .Harapan semoga kalian jadikannya teladan dan yang buruknya sebagai sempadan.

Pakar motivasi terbaik saya Dr. HM Tuah Iskandar juga seringkali menyelitkan sedikit diari hidupnya untuk dijadikan contoh agar para audiens lebih mudah meletakkan diri audiens pada keadaan itu.

Demikianlah juga dengan Profesor Dr Muhaya,sebahagian nasihat,kata-kata keramat dan kejadian teladan yang sering saya ingat adalah banyak berkaitan dengan kehidupan peribadinya sebagai seorang pengamal perubatan islam moden yang sering berdepan dengan karenah staf dan pesakit yang bermacam-macam.

Padahal seboleh mungkin saya mahu mengelak drpd menceritakan rutin hidup saya dalam blog ini,namun saya memikirkan " jika kebaikan lebih besar dari keburukan lebih baik kamu memilih kebaikan",jika cerita saya tidak melalaikan kalian dan insyaAllah jauh daripada unsur2 menyakitkan hati,tiada salahnya kan??.Konklusinya,sebahagian harus dijelmakan disini,bukan berniat mendabik dada dan menunjuk-nunjuk.Saya manusia biasa yang punya cacat celanya,awal2 lagi dah tulis "maaf dipinta diakhir bicara".

Terlampau peribadi

Merujuk kepada terlampau peribadi,sebenarnya apa yang dipaparkan disini sebenarnya baru 20% sahaja.Banyak lagi cerita peribadi,yang saya rasakan pada pandangan orang lain bukanlah peribadi sangat.Saya wanita timur,saya juga wanita pantai timur.Kami diajar untuk lebih bertata susila dalam berbicara.Saya tidak kata saya punya tatasusila yang hundred persen bagus dalam berbicara.Namun azimat ibunda itu InsyaAllah akan terus saya pegang sampai akhir hayat.

Bercerita tentang hati dan perasaan,sebenarnya jika diberi berlembar-lembar kertas pun belum cukup untuk menulis ceritera tentang hati.Banyak lagi cerita yang bersifat kerahsiaan perlu dijaga dan disimpan sekemas-kemasnya.Dan diruangan ini pun tiada siapa yang akan menyekat dan menghalang saya daripada berbuat demikian,namun saya punya maruah dan harga diri.Apa yang saya dapat jika saya tegar berbuat demikian.Kepuasan??? bukan itu caranya.Publisiti?? saya bukannya public figure.

Itulah yang saya kira perkara yang tersangat peribadi yang akan disimpan kemas.Selalu saya ingat kata-kata ini,kita bercerita pada manusia memang dalam keadaan itu kita akan merasa tenang, namun saya rasa ketenangan sebenar akan kita kecapi jika kita "mengadu" kepada DIA,Sesungguhnya dengan izin DIA lah jua ketenangan itu akan kita kecapi.

Dalam keasyikan ini,saya mahu panjatkan syukur pada yang maha Esa,kerna seizinNya ketenangan yang sedikit itu sering saya perolehi dengan mim nun waw lam ya sin..!!

1 comment:

  1. sgt setuju dgn pendapat anda mengenai isu peribadi or terlampau peribadi...

    ReplyDelete