Pages

Friday, March 04, 2011

Abd Jalil Ali The Best..!

Salam petang jumaat,

Saat saya tertekan ingatan saya begitu cepat teringatkan mybunda nun jauh di Tanah Merah.

Sebab kami berkongsi minat yang sama jadi kami sangat serasi bersama..(anak pompuan ngan mak mestilah serasi..!)

Walaupun my bunda bukanlah seorang ibu yang berkerjaya,namun saya sangat respek akan pengetahuan dan maklumat yang beliau miliki.Rumah kami memang takkan lekang dengan bahan bacaan sama ada berat,ilmiah atau sekadar bacaan ringan Gila-gila,Ujang atau Apo!..(pernah dgr majalah Apo!? adik beradik ngan ujang jugakk..).Hasil tangan Damya Hanna,Aisya Sofea dan Anis Ayuni jugak tidak dilupakan,cuma sekarang je mak jarang membeli naskhah tersebut.

Yang paling menterujakan ialah tulisan Kolumnis terkenal ni,sapa lagi kalau bukan Abd Jalil Ali..Beliau memang the best writer in the world la..

Walaupun my bunda sekadar surirumahtangga sepenuh masa namun beliau mempunyai tekanan dan masalah tersendiri yang membelenggu akal dan fikiran, tak kiralah berkaitan bisnes abah,anak2 dan pelbagai rencam yang harus didepani.Yalah setiap dari kita tidak akan terlepas dari masalah.Yang takde masalah tu,masalah jugakk sebenarnya..

Jadi saya sangat arif akan teman setia mak dikala "kelat",beliau akan cepat2 menarik koleksi buku beliau.Hasil tulisan sapa lagi kalau bukan Abd Jalil Ali..

Kata My Bunda " Dia (Abd Jalil Ali) faham perasaan mak,faham perasaan wanita..macam tau2 jer dilema pahit manis dan duka nestapa yang membelenggu diri seorang wanita"

Memang betul saya akui kenyataan my bunda berdasarkan hasil tulisan beliau..

Corak penulisan yang bersahaja,ringan,adakalanya sinis...sangat sesuai menjadi peneman dikala duka dan lara..

Boleh tergelak sensorang dia baca buku tu..Sebab itulah "Asam,Garam,Gula dan Kopi","Teh Tarik Kurang Manis" dan naskhah terbaru "Kopi O Tanpa Gula" harus diperoleh dengan kadar segera tidak perlu bertangguh-tangguh lagi.

Sehingga sampai satu tahap kami anak beranak boleh berbicara tentang penulis ini sepanjang perjalanan ke Bandar Tanah Merah 20 minit lamanya.Betapa terkesannya aura penulis ini pada kami sekeluarga.Padahaii kami belum pernah bersua muka dengan penulis ini.



Kolum "Dari Menara KL" akan dibaca terlebih dahulu berbanding news lain dalam Sinar Harian..Hahh,betapa berkesannya hasil penulisan beliau sehingga kami begitu tidak sabar menanti hasil "tarian pena" beliau.

Itu belum dikira "Wanita dimata lelaki" dalam Majalah Seri Dewi dan Keluarga.Hahaha..bisa mengundang gelak besar,kadang-kadang terkena batang hidung sendiri.Memang boleh hilangkan stress..

Pastu kalau kalian perasanla kan..(saya baru perasan,sebab akhbar ni sangat susah nak dapat kat Sungai Buloh),dalam akhbar I Luv Islam dalam slot OPINI ada gak kolum tulisan penulis pujaan mak ni..

Sesiapa yang belum mengenali beliau (saya pun belum kenal sebenarnya..huhu),dapatkanlah segera hasil kerja tangan beliau kerana terdapat "penawar tekanan" dan terselit "paku buah keras" yang mengherdik kita dengan gaya yang penuh santai bersahaja.

Abd Jalil Ali memang The Best..!

3 comments: