Pages

Wednesday, March 02, 2011

Sayu Sekeping Hati...

Sedih,

Tak mampu untuk saya menatap lebih lama wajah sayu anak kecil itu.

Awalnya saya hanya memandang dan membuat konklusi sendiri bahawa dia demam atau sakit perut.

Hati kecil saya mula mendesak untuk mengetahui lebih mendalam kenapa wajah anak ini begitu pucat,tidak bermaya dan seakan menggeletar.

Bila didesak dan ditanya kenapa dan mengapa...

Akhirnya dia menjawab dengan nada yang penuh meruntun hati.

"Saya Lapar..."

Subhanallah,hati insan mana yang tidak tersentak tatkala mendengar jawapan dari anak kecil ini.Saya benar-benar tidak mampu menahan sebak didada,ada getar saat berbicara.Cepat2 saya seka air mata dari terus mengalir.

Saya memandang dari hati nurani seorang kakak pada adiknya,tidak dapat saya bayangkan perkara ni terjadi pada adik2 saya.Syukur Tuhan,Kau kurniakan kami seorang abah yang bertanggungjawab dan penyayang.

Berbalik kpd cerita tadi,

"Betul ke awak lapar,tak makan lagi hari ni??"

"Ya,saya lapar"~dalam esak tangis anak ini menjawab.

Lihatlah semua,saat kita begitu enak menikmati hidangan yang lazat2 ada insan lain yang kebuluran mahu mendapatkan sesuap nasi.

Ada ketikanya kita begitu bermewah-mewahan dengan western food dan segala macam makanan yang pelik2,tapi tanpa kita sedar rupanya ada insan yang begitu rindu mahu menjamah nasi berlaukkan ayam.

Tatkala kita seronok dihantar kesekolah , ada insan lain yang terpaksa memilih antara makan atau pelajaran.Lantas makanan yang harus dipilih demi kesinambungan hidup.

Waktu kita bahagia dan gembira dengan peluk cium dan kasih mak abah, ada insan lain yang cukup menderita dan sangat mendamba kasihnya ayahbonda.

Ohh Tuhan,sehingga ke saat ini saya belum mampu menahan tangis,saya mahu kongsikan cerita ni dengan adik-adik saya.Saya mahu mereka lebih bersyukur dan mahu mereka tahu ada insan yang lebih menderita agar mereka tahu menilai dan menghargai apa sahaja kenikmatan yang abah berikan untuk kami sekeluarga.


Memandang dari sudut punca dan faktor perkara ini berlaku,saya tidaklah menyalahkan 100% kepada institusi perkahwinan itu sendiri.Sekali-kali saya tidak mahu membina watak antagonis dalam diri saya kerana saya tahu bahawa perceraian itu halal dalam islam cuma kurang digalakkan sahaja.

Namun,inilah kesan dan inilah natijah yang akan berlaku ya tuan-tuan dan puan-puan.Setelah berantakannya sesebuah institusi kekeluargaan,maka anaklah yang menjadi mangsa.

Kasih sayang dipinggirkan,makan pakai diabaikan dan meruntun hibalah anak kecil ini meratap nasib diri.

Saya hanya bersuara sebagai seorang yang memperolehi ilmu melalui pembacaan dan ceramah2 motivasi kerana saya meminati bidang ini.Saya berkata-kata kerana saya seorang individu yang sangat bimbang akan kepincangan dan keruntuhan yang berlaku. Saya menangis kerana hati wanita saya begitu lemah dan tidak mampu menahan sedih tatkala menerima perkhabaran tentang ini.

Layakkah saya berbicara tentang ini???

InsyaAllah dengan sedikit ilmu yang ada saya mahu sangat berkongsi tapi bukan menasihati nanti ada yang menganggap saya begitu skeptikal pada alam rumahtangga.

Para ibu bapa,cubalah baiki hubungan.Tunjukkanlah contoh yang terbaik untuk tatapan anak-anak.Pilih jalan yang paling baik demi anak-anak.DEMI ANAK-ANAK...Sebaiknya elakkan perpisahan,jiwa anak-anak menjadi kacau,memberontak dan bercelaru saat ayahbonda memilih perpisahan sebagai jalan terakhir.

Memang mereka tidak menzahirkan dengan mulut,tapi mereka menunjukkan melalui perbuatan.Tatap wajah mereka,renung dengan mata hati..."Inikah Pengakhiran sebuah cinta,Ohhh anak..."



~ Pengalaman Penulis berhadapan dengan seorang murid didalam kelas pagi tadi.Cukup meruntun hati...~

No comments:

Post a Comment