Pages

Thursday, August 26, 2010

Spesifikasi MISKIN...

Beberapa hari kebelakangan ini sibuk para guru mengumpul nama2 murid yang dikategorikan layak menerima sumbangan zakat..Ianya melibatkan anak yatim,yatim piatu dan susah..Yang yatim tu agak mudah bila ditanya siapa yang kematian ayah atau mak..senang sahaja diisi namanya..Namun bila melibatkan yang susah tu,saya agak kurang jelas sedikit spesifikasi tentangnya..


Sukar menterjemahkan makna miskin jika persoalan itu hanya ditanya secara rawak.."Alahh awak ni miskin tu susahlah maknanya.." Kata seseorang kpd sy..Saya pun bukannya jahil sangat akan simily perkataan tersebut..Namun apa yang nak dirungkaikan disini cukupkah sekadar kita masuk ke setiap kelas dan tanya.."Siapa yang miskin kat sini??"


Kemiskinan sememangnya terzahir pada benda maujud yang dapat kita lihat,sentuh dan rasa..Usah dicerita pasal miskin hati..Kita nak cerita sekarang tentang miskin material..Susah jugak nak cari pelajar yang betul2 miskin mengikut spesifikasi yang jelas dan mengikut terma dan syarat yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah..


Sebaliknya,apa yang paling saya nak tergelak dan telah tergelak ialah bagi mengukur tahap kemiskinan dan kesusahan pelajar adalah melalui persoalan ini..."Rumah siapa tak de ASTRO???"..Sepatutnya SAYA lah orang itu sebab rumah kami takde astro...huhuhu miskinnya saya..Memang layaklah sesangat nak dapat bantuan tu..Bolehkah diukur tahap ketidakmampuan sesebuah keluarga hanya melalui langganan ASTRO...Saya merasakan pemasangan astro belum lagi dapat dijadikan reason yang jelas kepada penjustifikasian layaknya seseorang menerima bantuan Zakat..Huhhh diktatornya saya...!!


Saya berkata sedemikian kerna kenyataan ini, untuk pengetahuan anda semua..Tahun ini jer abah saya baru berlembut hati bagi pasang astro kat umah..dia tak bagi sbb takut his kiddos (anak2nya) 24 jam mengadap TV dan tak baca buku..bukan nak cerita tentang mampu tak mampu tapi ini melibatkan prinsip yang tak nak bagi anak2 terlampau meraja2kan hiburan..Mungkin juga ada parents kat sini yang tersangatlah berkemampuan tapi sanggup mempertahankan prinsip sebagaimana my dad..


Dari sudut mana sebenarnya cara nak mengukur tahap kemiskinan agar sumbangan ini disalurkan kepada pihak yang benar2 memerlukan..Awal2 saya tidak bercerita tentang data sebab kebanyakan form yang diisi tidak lengkap..terutamanya melibatkan alamat tempat tinggal dan pendapatan bulanan isi rumah..


Wahh,betapa berjuangnya saya..Bukan apa saya sebenarnya sedikit terpanggil dengan soalan pengukuran prestasi kemiskinan td tu jekk..yang saya rasa tersangatlah tidak relevan...(bukan nk condem punn tp sekadar sedikit suara hati..)..for the next time lehla kita pikir soalan2 yang lebih advance lg utk nk explore siapakah golongan yang benar2 tidak berkemampuan itu...

No comments:

Post a Comment