Pages

Friday, August 20, 2010

Kasihnya IBU

Kasihnya IBU membawa ke syurga
Kasihnya saudara masa berada
Berkorban nyawa tanda kasihnya
Berkorban raga rela binasa...


Demikianlah ungkapan yang paling sesuai menyingkap luhurnya kasih insan bergelar IBU.Terdetik hati mengupas tentang cerita hati seorang ibu seusai perkenalan saya dengan seorang kenalan baru.Seorang ibu yang terpaksa berpisah dengan empat orang anak yang masih kecil demi sebuah tugas pada agama ,bangsa dan negara.


Andai mampu ditransperensi hati seseorang,saya rasa saya juga mungkin turut bersedih dan mengalirkan air mata kerana turut bersimpati dengan insan ini.Mana mungkin,dia mampu menanggung rindu pada insan2 yang sering berdamping dengannya selama ini.Anak seawal usia 2 tahun sememangnya banyak membangkitkan suasana seronok..Pada usia itu banyak keletah dan ragamnya yang bisa mengundang rindu pada si ibu..


Namun apalah sangat yang mampu saya katakan,hanyalah sabar sebagai penguat semangat buatnya.Hanya dengan senjata sabar sahajalah yang mampu menuntun kita menghadapi hidup ini dengan penuh cekal dan tabah.Usah dicerita tentang emosi,riak wajah sudah jelas menggambarkan kesengsaraan yang dialami..OHH peritnya menanggung rindu..Saya,yang belum dapat merasai naluri sebenar seorang ibu,hanya mampu memandang dari jendela simpati..Sukar sebenarnya untuk menerobos ke dalam liang hati nurani seorang ibu.


Suatu ketika akibat penat mengejar MIA LEENA masa keluar shopping,pernah terkeluar dari mulut saya " Mak,macam mana lah kalau budak ni hilang???"..Lantas my mom jawab "Kalau dia hilang , mak umpama hilang nyawa..!"...Subhanallah sampai begitu sekali analogi ataupun perbandingan kasih sang ibu pada anaknya..


Huhu..nak jadi anak yang baik dan lagi baiklah selepas ini..Namun saya juga pernah terbaca pasaii hukum karma..Macam ni bunyinya " Walau baik macam manapun kamu melayan anak kamu,tapi pd kedua ibu bapamu kamu melayan dengan layanan yang buruk..Begitulah akan terjadi pada kamu kelak..!"..Ceritanya macam ni kalau kita bukan main sayang bukan kepalang pada anak kita,tapi pada ibu bapa kita tidak memberi layanan sebaiknya..Maka suatu hari kelak anak kamu juga akan melayan kamu sebagaiman kamu layan ibu bapa kamu..Hahh itu dia pasaii hukum karma..


TAPI..ibu yang melahirkan anak luar nikah tu yang sanggup membuang anaknya sendirikk ??? Telah dicabut rasa kasih dan sayangnya demi menutup sebuah keaiban...Ibu yang melahirkan anak luar nikah sebenarnya tidak melalui sakitnya proses melahirkan anak..Padahal sakit bersalin itulah sebenarnya yang telah menghapuskan dosa2 kita..


Pada semua yang bergelar ibu,terutama sahabat2ku yang terpaksa berjauhan dengan permata hati demi tuntutan tugas semoga dikurniakan ketabahan hati dan kecekalan jiwa dalam menghadapi ujian ini..Bermohonlah kepadaNYA moga dibekalkan rasa ketenangan emosi dalam menghadapi semua ini.

No comments:

Post a Comment