Pages

Wednesday, March 03, 2010

Hanya kerana itu...

BILA MEREKA BERKATA:

Abang Sepupuku : Wei Cik kak,senyumla cikit masam je muka abang tengok...

Jiran kampungku: Mok cik som takut nak tegur kak, muka masam jer..

Cikgu Lelaki : Kenapa masam je ni,senyumla sikit..orang lain pun ponat juga...

Cikgu Pompuan : Fara, senyumla sikit...cuba buat kerja tu senyum,ini akak tengok masam mencuka...

Masa Pendaftaran Kursus LADAP kt Hotel Ancasa : "eh fara,orang jaga kaunter ni kena sentiasa senyum..." kata seorang peserta kursus..


Itukah sikapku,begitukah tingkahku dikhalayak?? Rasanya macam tak...Tapi sebenarnya kerapkali jugak aku ditegur dengan kata2 sinis macam tu...Betul ke aku susah nak senyum,belum cukup manis ke senyumanku,tidak terhibur lagi ke dengan sapaanku di setiap kali kita bersua teman???Profesional la kawan,takkan selalu nak senyum,bermanis muka dah kira ok la..kadangkala adala gak tak berapa nk manis muka..bila time2 yang kalian sedia maklum...Tapi sapaan kalian tak pernah hampa kan??? tetap ku jawab dan ku balas walau sibuk macam mana sekalipun..!!
Musykil sangat pasai ni??
Sebenarnya dh selalu sangat aku baca tentang "Hablun minallah,Hablun minannas"..
Hubungan dengan Allah,Hubungan dengan Manusia...
Kalau beginilah tingkahku dalam berhubungan dengan manusia aku dikira sombong...
Ohh tidak mahu digelar sombong
Dan juga tidak mahu dikatakan terhegeh2
Sering jugak terbaca
"Janganlah engkau memandang remeh walaupun sekadar memberi senyuman"
Maknanya semudah2 dan sesenang2 perbuatan adalah senyum
Maka berilah senyuman kerana engkau tidak diminta bayaran walau sesen pun dengan senyuman yang engkau beri...!!!
Wesss pedas tu...
Hakikatnya,
Ini semua mungkin sekadar perbandingan yang diada2 kan oleh kalian..
sebenarnya diriku bukanla sombong sangat dan bukannya susah sangat nak melemparkan senyuman...kerana ku tahu senyumanku "bisa membunuh" jiwa yang lara dan hati yang hiba (maknanya senyumanku akan mengubati keresahan hati dan kekacauan jiwa kalian...cheawwah...haha...ohhh perasannya..)
Namun,
sebenarnya aku amat mempercayai kuasa salam.
Yaaa, kuasa salam dalam memulakan hubungan..
dan amat merasakan begitu takjub dengan kuasa salam
Awal pertemuan dimulakan dengan salam...
Nescaya akan kalian temui keindahan ukhwah...
Percayalah...!!
Teringat satu kisah,
Seorang salesman keta,bukan nak kata tak hensem tapi okla...begitu tertawan dan terpegun dengan sikapnya setiap kali telifon n jumpa msti mula dan akhir dengan salam...dahla dia punyer sebutan Assalamualaikum tu sempurnaaa,bukan mcm asekummm,sekummm...(betul2 terasa dia mendoakan kesejahteraan dan keselamatan kita..) dan aku merasakan wife dia terpikat ngan dia pun kerana kuasa salam yang diamalkan setiap kali bersua...dan tutur katanya yang sopan...bagus betul abang nih...
Mulakan salam walau dengan mak cik indon pencuci bangunan,pengawal keselamatan ,penjual ais krim hatta peminta sedekah sekalipun..jangan pandai nk bagi salam pada yang berpengaruh je..kuasa salam juga bisa menyejukkan hati orang yang tengah marah...!!! bukan semata2 digunakan untuk mengorat jer...kalau masa zaman neolitik dulu(bangku sekolah),ada yang nakal "Awakk,dia kirim salam kt awak...x jawab dosa...!!!" cheaa cheaaa pandai plak dia dosa pahala...
Moral Of The Story "Belajarlah dari kesilapan,teguran hari ini kebaikan hari esok...Belajarlah untuk terus jadi yang terbaik...terbaik untuk diri sendiri serta orang lain" Walau dah rasa cukup baik tapi itu mungkin dimatamu...cermin diri,hiasi peribadi,perelok pekerti nescaya akan dihormati...(Senyum dulu baru Salam ke Salam dulu baru Senyummm???)

No comments:

Post a Comment