Pages

Friday, February 18, 2011

Penting sangatkah menggunakan tangan kanan??

Assalamualaikum Wbt,Salam tengahari jumaat.

Memilih tajuk, Penting sangatkah menggunakan tangan kanan?? Secara umumnya sangat penting kita memulakan sesuatu yang baik itu dengan menggunakan anggota sebelah kanan.


Bukan bercerita perihal makan,memberi sedekah dan menerima sesuatu sahaja,bahkan ianya lebih daripada itu.Menghurai lanjut mengenai keutamaan menggunakan tangan kanan,bahkan turut dikuatkan lagi dalam beberapa ayat al-Quran menceritakan tentang golongan sebelah kanan dan golongan sebelah kiri.


Sesiapa yang menerima buku catatan amalannya di sebelah kanan menggambarkan seorang yang baik,taat kepada Allah Azza wa jalla dan akan memperolehi kerahmatan,keselamatan dan akan memperolehi keberuntungan di akhirat kelak.


Manakala yang menerima buku catatan amalannya dari sebelah kiri dapat dijelaskan sebagai orang yang dirundung kesedihan kerana buruk catatan amalan mereka semasa hidup dunia dulu.


Lebih daripada itu kita sangatlah digalakkan untuk memulakan anggota sebelah kanan untuk mengambil wuduk,kerana tersisip satu pahala sunat di sebalik autoritinya mengutamakan anggota sebelah kanan.


Ajari anak-anak atau adik2 kita agar memberi dan menerima sesuatu dengan tangan sebelah kanan.Jika tidak berkemampuan untuk berbuat demikian,misalnya tangan sebelah kanan memegang sesuatu cubalah ungkapkan kalimah sopan ini "maaf,guna tangan kiri.."


Saya sendiri tidak akan bagi botol susu pada Nur Damya Harleena selagi dia tak hulur tangan kanan.

Hahh nak mengajar kita perlu bertegas.



Seorang muslim telah memiliki identiti yang mulia kerana segala tindak tanduknya berlandaskan ajaran Rasulullah SAW.Beliau mengajak umat manusia kepada kesempurnaan adab.Tidak sepatutnya perkara-perkara seperti ini diperlekehkan.

No comments:

Post a Comment