Pages

Friday, September 24, 2010

Cerita Monyet...

Semalam merupakan hari terakhir saya bertugas sebagai pengawas peperiksaan.Nak dijadikan cerita saya ditugaskan untuk menjaga calon di bilik kuarantin.Bilik kuarantin sangat dikecualikan untuk dijaga oleh Preggy Mummy,almaklumlah preggy mummy ni sensitif sikit especially bila melibatkan baby dalam kandungan.


Dan sememangnya setelah dirotate,memang hari terakhir adalah giliran saya dibilik kuarantin setelah dua hari sebelumnya saya bertugas dibilik biasa..Menjadi pengawas dibilik kuarantin tiada masalah kerana hanya seorang sahaja calon.Seakan dipermudahkan jugakk sebab calon yang diserang 'chicken pop' ini jugak merupakan pelajar harapan sekolah,kelihatan beliau cukup bersedia menjawab peperiksaan..


Okessla kita pergi kepada cerita monyet..


Sedang asyik mengawas,mata saya melilau ke luar kelas.Asyik melihat beberapa ekor monyet melompat dari dahan ke dahan makan buah belimbing..Mulanya sekor dua ekor rupa-rupanya banyak sampai berpuluh-puluh ekor.Mulanya takut jugak tapi nasib baiklah bukannya dekat sangat.Asyik menghayati simfoni Alam..Namun beberapa ekor monyet telah mencuri tumpuan saya..


Macam kita jugakkss..


Seekor anak monyet yang berjaya mencuri makanan telah berjaya membawa makanan dengan megahnya dihadapan gerombolan monyet yang lain.Namun tak semena-mena datang seekor lagi monyet yang sama baya dengannya membontoti dia dari belakang,cepat2 dia lari agar makanan yang berjaya dicuri tadi tidak perlu dikongsi dengan monyet lain.


Kemudian datang lagi monyet yang lain mungkin adiknya untuk mendekatinya atau sekurang-kurangnya meminta secebis makanan yang ada,namun sepantas kilat dia melompat ke pagar sekolah dan menjauhkan diri dari monyet lain agar makanan tadi hanya dapat disantap olehnya sahaja tanpa dishare-share..


Mungkin umurnya baru mencecah 2 tahun sebab kelihatan sikap keakuan dan kekedekutan yang begitu menebal dalam dirinya..


TAPI,


Bila monyet betina lalu (rasanyalah..,adalah tanda2 yang menunjukkan dia itu monyet betina..owhh sensor..!) tak pulak dia menjauhkan diri atau menyorokkan makanan yang ada kat tangan..selamba sahaja makan,tanpa perlu mengambil inisiatif untuk menjauhkan diri..Atau mungkin jugakk monyet betina itu mak dia,takkan mak nak rampas makanan anak pulakk kann..


Kasihnya ibu monyet..


Cerita ibu monyet pulakk dalam dok kalut lompat sana lompat sini,berkejar sana berkejar sini anak tetap setia dalam dukungan..susah kot mana pun nak manjat,anak menjadi keutamaan..Betapa kasihnya ibu monyet pada anaknya..


Ummm kalaulah saya ada kamera canggih itu,nak saja saya snap gambar sekumpulan monyet itu dari jendela kelas.Mesti cantikkan..Namun apakan daya saya tak mampu nak memiliki gajet pujaan saya itu..Owhhhhh DSLR..


Nampak buah mangga lah pulakk..


Dalam duk menunggu countdown punya time,dan dan tu saya ternampak pokok mangga..lebat bukan main buahnya..kecur liur dibuatnya.Rasa masa tu jugakks nak p ketuk umah tuan rumah nak mintak beli buah mangga tersebut..isshh teruk betul kegilaan saya pada buah-buah asam...


Umm...terasa seakan anugerahNYA pulak bila diberi peluang dan kesempatan menatap kejadian demi kejadian menunjukkan betapa agungnya kekuasaan Allah sekaligus menerobos ke liang hati betapa bersyukurnya kita dikurniakan pancaindera untuk melihat..

No comments:

Post a Comment