Pages

Sunday, September 19, 2010

Antara AKU dan SAYA..

Mungkin sesuatu yang pelik bila anda membaca story disebalik entry2 saya yang terdahulu, kemunculan awal dlm berblogger ni saya membahasakan diri saya,aku..Hakikatnya sayalah manusia yang paling susah nak membahasakan aku bila bercakap dengan kawan-kawan.


Awalnya saya membahasakan aku kerana saya merasakan tiada sesiapa pun yang sudi membaca blog marhain ini kerana ia tidak lebih bertujuan untuk dijadikan diari peribadi saya sahaja.Malah pada permulaannya saya tidak pernah memberitahu sesiapa pun saya terlibat aktif dalam berblogger.Jadi my blog ni diwujudkan seolah2 saya bercakap sendiri.Namun ,hakikatnya sahabat2 yang terdekat dengan saya amat mengetahui bahawa saya amat menyukai dan meminati bidang penulisan.Bukan mahir sangat pun tapi sekadar memenuhi hobi masa lapang.


AKU,sebenarnya kata ganti nama diri sedemikian tidak lain dan tidak bukan sebagai kata ganti nama diri pertama.Kita sebagai hamba Allah pun berdoa dan memohon sesuatu dariNYA dengan membahasakan diri kita aku.Namun saya merasa amat sensitif dengan perkataan aku terutama sekali bila seseorang yang baru saya kenal membahasakan dirinya aku dengan saya.Agak tercalar sikit kat dalam ni(hati) bila perkataan itu terpacul dari mulut kenalan baru.Kalau dengan kawan lama its ok..!


Lumrah dunia,bukan semua orang sama dengan kita.Apa yang dirasakan sebagai satu stigma buat kita tidak pula dianggap sesuatu yang menjengkelkan buat orang lain.Itu hanyalah sekilas pandangan peribadi dan satu transformasi dalam diri saya untuk tidak lagi menggunakan perkataan aku bila menulis..Rasa lebih sopan dan beralas bila dibahasakan saya.


"Mak,SAYA nak pergi bandar ni.."(susah jugak nak sebut..) Tapi bila "Mak,ORANG nak keluar ni.." atau "Bah,ORANG nak g umah kawan ni"..agak berbeza bila ngan mak abah,bila kita lebih mesra dengan perkataan ORANG daripada SAYA..!


Masa kat Institut Perguruan dulu pun rasa cam agak kasar bila kawan dikalangan keJAWAan ini mebahasakan kau aku..Mengambil masa jugak untuk membiasakan diri dengan cara dorang bercakap.Maklumlah masa tu hari first daftar kat maktab KL,tup tup ada yang tanya "eh,kau bilik no berapa?? aku bilik ni..."..Hahh tak ke terkejut dengan tak kenaii batang hidung tupp tupp cakap ngan kita camtu..agak tersentak..Namun apabila dah lama mengenali semua itu boleh diterima dengan baik..Tapi first impression tu agak tersentak ulu hati..Tapi sampai kesaat ini,macam payah sangat nak cakap ngan dorang KO AKU..berat mulut..Baik guna AWAK SAYA..


Sebenarnya perkataan aku tersangatlah normal terutama dari kalangan penduduk sabah dan sarawak.Malah diorang turut membahasakan aku walaupun dengan guru sekalipun.Sebab itulah kita amat digalakkan untuk merantau kerana jauh perjalanan luas pemandangan dan kerana disitulah jugak kita dapat mengetahui bahawa "Lain padang maka lainlah belalang" dan seterusnya akan mengajar kita untuk membuka mata dan menerima budaya dan cara hidup orang lain tanpa rasa prejudis dan dalam masa yang sama tetap teguh dengan prinsip hidup kita..


AKU dan SAYA suatu makna yang sama,namun mempunyai signifikasi yang berbeza..

No comments:

Post a Comment