Pages

Monday, July 20, 2009

Kakak sayang abah...


Semenjak dua menjak ni rinduku pada family tak dapat nak bendung lagi.especially abah,kangen bangat kat abah...minggu lepas kul 7 pagi lagi abah tipon .Takde len abah tanya "kak nak balik bila nak makan buah-buahan ngan adik2? Terharu benar kak rasa,rindu sangat abah pada kak,kak pun macam tu bah rindu sangat pada abah,mak n adik2 lain.."Nantila bah kalau tak sibuk kak balikla" jawabku...

Lastweek aku memang sibuk sangat ngan kursus,program bdk2 thn 6 n mesyuarat AJK PIBG.Minggu ni aku tak kira nak balik sangat2,tak boleh nak tahan dah.Bagiku keluarga adalah segala-galanya..Walau dimana jua aku berada,tautan kasihku tetap utuh buat mak,abah n adik beradik nun jauh di bumi Tanah Merah Kelantan.


Abah,Seorang insan yang amat aku kagumi semangat juangnya..Walau kadang-kadang 'kebekengannya' bisa menakutkan kami anak2,namun sikap garangnya itulah menjadikan aku seorang manusia mengenal apa itu perjuangan dalam sebuah kehidupan..Abah memang seorang yang berjiwa kental,bersusah payah membangunkan perniagaannya berbekalkan semangat dan usaha membuatkan aku betul-betul kagum dan takjub dengan semangat yang ada pada abah.Alhamdulillah berkat usaha abah kami anak2 merasai kebercukupan rezeki dan sedikit kemewahan yang insyaAllah membuatkan kami lebih bersyukur.


Abah dulu,

Tetap sama,tapi dulu aku cukup takut dengan abah.tak tau la kenapa takut benar ngan abah.Sebab dia 'bekeng' sangat kot.Kami adik beradik memang kecut perut terutama masa abah tengah serabut,pantang buat salah mesti kena marah.Walau garang tapi abah memang penyayang dan bertanggungjawab.Masa kami kecik-kecik memang rapat giler la ngan abah ,mana ada abah disitu ada anak2 dia yang umur 2 or 3 tahun.Abah suka bawak p jln2 nek motor,p mkn2...Memang best gilerla wktu tu.Walau abah garang tapi kami anak2 mesra ngan abah..yang paling best setiap kali p bandar nak lintas jalan abah pimpin tangan n pegang kepala.Rasa kasih sayang abah pada kami amat melimpah2. Rindu sangat saat itu..


Abah kini,

Sekarang abah tidak segarang dulu,sporting giler la ngan anak2 tapi tetap tegas.aku rasa dulu pun bukannya garang sangat cuma masa tu kita kecik skema cikit.Sebab abah tak pernah pun pukul kami.Marah tu biasala nak mendidik,itula peranannya sebagai ketua keluarga.Apa yang pelik antara aku ngan abah ialah setiap kali aku yang kat KL ni demam,tang tu jugak abah demam.Selalu macam tu..aku je antara adk bradik len,mybe kami punya chemistry kuat..Apa yang aku perhatikan masa aku dok blajar kat UPM lg cam2 smpaila aku dah keje.lebih kurang 7 tahun kebelakangan ini..lau aku duk kt umah bolehla kata berjangkit,tp aku kt KL abh kt Kelate...Jeng je jeng,semua ni kuasa Allah...


Alhamdulillah,aku amat-amat bersyukur padaMu ya Allah kerna dikurniakan insan bernama DIN BIN ISMAIL yang lahir pada 15 JANUARI 1954, sebagai abahku...Pemimpinku dikala aku buntu memilih hala tuju hidupku,Pelindungku diwaktu kesusahan dan kegetiran melanda..Pendampingku disaat aku kebingungan dan keresahan,Penenang jiwaku ketika aku dilanda gundah gulana.Terima Kasih diatas curahan kasih sayangmu..Selaut pengorbananmu buat kami..


No comments:

Post a Comment