Pages

Friday, October 07, 2011

'LIKE' antara setuju dan mengampu..

Assalamualaikum...

Terdetik memetik tentang tajuk ini bermula semalam,namun bila saya nk copy gmbar from google kelihatan kondisinya begitu slow rock jadi saya sabarkan diri untuk tidak mendesak teknologi ciptaan manusia ini..internet ke'kura-kura'an semalam..alhamdulillah hr ni dh jd arrnab balik!



Bercerita tentang 'like',umum mengetahui ianya adalah tanda persetujuan,kesaksamaan pandangan dan ke'suka'an kita atas apa jua status dan komentar/gambar/video yang dipaparkan.

Namun sedarlah,ia sebenarnya wujud dari pelbagai dimensi sama ada persetujuan yang hakiki ataupun bertindak sebagai 'proksi' kepada unsur ampu sana wa ampu sini..

Saya sangat cuak melihat segelintir dari kita yang boleh mewakilkan persetujuan dengan klik 'like' bila ada pihak yang menulis dengan penulisan sebegini di ruang status:

1) "Ishhk aku benci betul dengan perempuan b**i, jumpa kau tepi jalan nahas kau..!!"

2) "Pergi mamp*slah kau..!!"

3) "Hari ni saya tak nak pergi sekolah.."

4) "Macam haramm,sakaiiii"

dan pelbagai lagi bahasa yang tak berapa senonoh untuk ditulis..

Cukup pelik...mendasari ke ruang yang lebih dalam, kalau nak tahu jika kita benar2 bersetuju dan 'like' dgn status yang hentah apa2 macam tu itu mencerminkan bagaimana tahap pendirian kita dan turut menterjemahkan kepada insan lain betapa kacau dan berkecamuknya jiwa kita.Status yang takde nilai komersial macam tu pun kita nak 'like',tolonglahhhh nak mengampu pun gunalah akal yang Allah bagi.Cuba nilai dan fahami dulu bait kata-kata yang ditulis barulah 'like'.Kadang-kadang persetujuan kita juga turut mengheret orang lain untuk sama-sama bersetuju dan menyokong "sesi carut mencarut" yang terpampang megah di laman sosial.

Alahh,Cik Tulip macam tu pun nak ambik pusing???

Subhanallah,memang nampak macam remeh je kan benda ni tapi ianya mampu bertindak bagai lahar gunung berapi jika ia dibiarkan begitu saja.Saya cukup bimbang dengan generasi hari ini,begitu megah tanpa rasa bersalah mencarut,menghina dan mengeluarkan kata2 yang sangat ngilu pada pndengaran saya,namun tanpa sedikit pun rasa bersalah!! Bila perkataan tak elok telah membudaya dalam pertuturan seharian ianya dirasakan bagai tiada apa2,walhal bagi orang yang tak pernah dengar rasa sakitnya frasa asing itu masuk menerjah ke ruang dengar.

Semua yang disayangi,

Nilai, tilik dan analisis dulu adakah signifikan sesuatu status itu untuk diklasifikasikan sebagai 'like' sebagai pendominasian tahap setuju hakiki dari diri kita.Jangan bertindak sebagai pengampu,main 'like' je tanpa menilai baik buruk natijahnya.

Benar,kuasa ditangan anda..Suka hati andalah nak 'like' ke 'unlike',saya sekadar berkongsi pandangan untuk kebaikan kita bersama.Tanggapan manusia memang pelbagai,fahaman kita jua tidak sama tapi kebenaran tidak pernah palsu walaupun ianya sering dipalsukan...Tampilkan pendeklarasian kita pada perkara/status yang benar2 signifikan untuk 'LIKE'...Jika ia diimplimentasikan dengan cara yang betul/hak ianya mampu bertindak sebagai wadah ekspresi pelahiran maksud yang benar-benar BENAR dan BETUL...dalam masa yang sama turut mencerminkan keintelektualan diri kita dalam memacu diri..

No comments:

Post a Comment